Konkurs fotograficzny „Huta w Obiektywie” to wyjątkowa inicjatywa, którą mieliśmy zaszczyt zorganizować wspólnie z Hutą ArcelorMittal Warszawa – jednym z najnowocześniejszych zakładów stalowych w Europie, a jednocześnie miejscem o bogatej, ponad 67-letniej historii. Naszym celem było nie tylko promowanie kultury technicznej, ale także uchwycenie i utrwalenie dziedzictwa przemysłowego Huty Warszawa, która od lat jest integralną częścią bielańskiej społeczności i warszawskiego krajobrazu. Do udziału w konkursie zaproszeni byli wszyscy pasjonaci fotografii o tematyce przemysłowej, zarówno uczestnicy organizowanych przez nas fotospacerów i wycieczek, jak i wszyscy entuzjaści techniki z aparatem w ręku, którzy jeszcze nie wybrali się na techniczne eskapady Zrobotyzowanych.
Teraz dzięki współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej od 23 stycznia 2025 roku do 14 marca 2025 roku ponownie będziecie mogli zobaczyć wystawę zwycięskich prac konkursu „Huta w Obiektywie” w Holu Głównym przy ul. Wołoskiej 141, 02-507 Warszawa.
Zwycięskie prace
Światło słoneczne oświetlające przygotowany kosz ze złomem do przetopienia w hali stalowni. Po załadowaniu kosza złomem o odpowiednich parametrach jakościowych i wymiarowych przy pomocy chwytaków i/lub elektromagnesów jest on podnoszony przez wielką suwnicę (z ładunkiem waży nawet ponad 100 ton) i transportowany nad piec łukowy.
Gorący kęs stali otrzymuje wymagany format w kolejnych klatkach walcowniczych.
W hali walcowni każdy kęs stali jest ponownie podgrzewany do temperatury obróbki plastycznej, czyli około 1200 °C w piecu pokrocznym opalanym gazem ziemnym. Następnie jego powierzchnia jest oczyszczana przy pomocy hydraulicznego zbijacza zgorzeliny, który wykorzystuje wodę kierowaną na powierzchnię kęsa pod dużym ciśnieniem i trafia do kolejnych klatek walcowniczych, gdzie po walcowaniu w kolejnych przepustach ma coraz mniejszą powierzchnię przekroju poprzecznego (jest coraz cieńszy i dłuższy). Z 1 kęsa można zrobić do 3 kilometrów cienkich zbrojeń budowlanych.
Promienie rozświetlające halę stalowni w słoneczny dzień.
Hutnicze przestrzenie imponują wizualnie często nie tylko za sprawą światła ciekłej stali i towarzyszącym jej iskrom, ale także promieni słonecznych, które przez wszelkie okna wnikają do hali, tworząc ciekawy efekt uwidaczniający piękno industrialnego klimatu zakładu.
Galeria wyróżnionych prac
Kosz ze złomem typu łupinowego na chwilę przed załadunkiem do pieca. W celu dosypania złomu zabudowa pieca łukowego typu „Dog house” zostaje częściowo otwarta za pomocą ruchomej ściany, a operator suwnicy umieszcza kosz nad piecem, którego górne sklepienie zostaje wcześniej odchylone i otwiera dno kosza złomowego przez rozsunięcie łupin. Kabina operatora ma pancerne szyby na wypadek, gdyby po zetknięciu z gorącym metalem doszło do rozprysku ciekłej stali. Zabudowa Dog house powoduje, że sam piec jest praktycznie niewidoczny. Zadaniem konstrukcji jest stanowienie bariery akustycznej, ponieważ piec emituje wysoki poziom hałasu, szczególnie w okresie roztapiania złomu. Ponadto rozwiązanie pozwala na wychwytywanie emisji gazów i pyłów, dzięki czemu warunki pracy są bardziej komfortowe.
Wnętrze hali stalowni widziane ze stanowiska Ciągłego Odlewania Stali. Po prawej instalacja próżniowego odgazowywania stali VD (ang. Vacuum Degassing), za nią silosy na dodatki do kształtowania jakości stali, czyli tzw. żelazostopy. Na podłodze widać puste (i wychłodzone) kadzie na płynną stal. Po wygrzaniu i wysuszeniu kadzie zostaną napełnione stalą z pieca.
Przedmuchiwanie otworu wylewu rozgrzanej kadzi na stal przy użyciu lancy tlenowej przez hutnika w stroju ochronnym. Kadź jest wyłożona ceramicznym materiałem, który wytrzymuje wysokie temperatury, ale przed zalaniem stalą trzeba ją wysuszyć i wygrzać — wszelaka wilgoć w zetknięciu z płynną stalą staje się zagrożeniem dla otoczenia. Otwór wylewu po każdym użyciu musi zostać wyczyszczony, a finalnie zasypany niejako jednorazowym korkiem, czyli tzw. zasypką startową.
Hutnik w ubraniu ochronnym nadzoruje proces Ciągłego Odlewania Stali w rejonie kadzi pośredniej, która dystrybuuje stal do 4 krystalizatorów, pozwalających na odlewanie żył, czyli pasm półwyrobu w postaci tzw. kęsów. W Warszawie są odlewane z przeznaczeniem na wyroby długie.
Kadź z płynną stalą na stanowisku Ciągłego Odlewania Stali. Ujęcie przedstawia nieco wcześniejszy etap instalacji znajdujący się wyżej, nad kadzią pośrednią. Kadź stalownicza umieszczona na wieży obrotowej poprzez wylew i rurę osłonową zasila kadź pośrednią, skąd stal trafia do krystalizatorów. Jedna kadź stalownicza w Warszawie może zawierać nawet 86 ton ciekłej stali.
Rejon pieca kadziowego Stalowni, który jest pierwszym etapem rafinacji ciekłej stali, czyli procesów mających na celu osiągnięcie wysokich parametrów jakościowych. Stalownia w Warszawie jest jedną z 3 tego typu zakładów w Polsce, które specjalizują się w produkcji stali jakościowych. Fotografia przedstawia kadź stalowniczą po opuszczeniu pieca kadziowego, oczekującą na transport suwnicą hakową do komory instalacji próżniowego odgazowania stali, czyli drugiego etapu rafinacji, stosowanego względem najbardziej wymagających jakościowo gatunków stali. Stalownia w Warszawie jest zdolna do produkcji nawet 650 000 ton stali rocznie, co czyni wydział największą stalownią jakościową w Polsce.
Wernisaż
Serdecznie zapraszamy na wernisaż, dołączcie do naszego wyjątkowego wydarzenia, gdzie będziecie mieli okazję na żywo podziwiać prace laureatów! Wernisaż odbędzie się w czwartek, 23 stycznia 2025 roku o godzinie 14:00, w Holu Głównym Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, przy ul. Wołoskiej 141, 02-507 Warszawa.
Historia konkursu
Konkurs fotograficzny „Huta w Obiektywie” to wyjątkowa inicjatywa, którą mieliśmy zaszczyt zorganizować wspólnie z Hutą ArcelorMittal Warszawa – jednym z najnowocześniejszych zakładów stalowych w Europie, a jednocześnie miejscem o bogatej, ponad 67-letniej historii. Naszym celem było nie tylko promowanie kultury technicznej, ale także uchwycenie i utrwalenie dziedzictwa przemysłowego Huty Warszawa, która od lat jest integralną częścią bielańskiej społeczności i warszawskiego krajobrazu.
Dlaczego „Huta w Obiektywie”?
Huta ArcelorMittal Warszawa to miejsce, gdzie tradycja spotyka się z nowoczesnością. To tutaj stal, wytwarzana w całości z recyklingu złomu, przyczynia się do budowy najważniejszych obiektów w Polsce i Europie – od warszawskiego metra, przez Most Południowy, aż po najwyższy budynek Unii Europejskiej, Varso Place. Chcieliśmy, aby uczestnicy konkursu mieli okazję spojrzeć na to miejsce z innej perspektywy – jako na przestrzeń pełną inspiracji, piękna i technicznej precyzji.
Konkurs skierowany był do wszystkich pasjonatów fotografii – zarówno tych, którzy uczestniczyli w naszych technicznych wycieczkach i fotospacerach, jak i osób, które po raz pierwszy chciały zmierzyć się z tematem fotografii przemysłowej. Tematyka była szeroka: od surowców, przez procesy produkcyjne, aż po gotowe wyroby i ich transport. Każde zdjęcie miało opowiadać historię huty – jej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Idea i wartości konkursu
„Huta w Obiektywie” to coś więcej niż tylko konkurs fotograficzny. To projekt, który miał na celu:
- Promowanie dziedzictwa przemysłowego – Huta Warszawa to miejsce, które od dekad kształtuje rozwój stolicy i całego kraju. Chcieliśmy, aby uczestnicy mogli uchwycić jej znaczenie i piękno w swoich pracach.
- Zachęcanie do odkrywania techniki – Fotografia przemysłowa to wyjątkowa forma sztuki, która pozwala dostrzec detale i procesy, na co dzień niedostępne dla oka. Konkurs był okazją do zgłębiania tajników techniki i przemysłu.
- Budowanie świadomości ekologicznej – Huta ArcelorMittal Warszawa to lider w recyklingu i zrównoważonej produkcji stali. Konkurs podkreślał znaczenie odpowiedzialnego podejścia do środowiska i innowacji w przemyśle.
Przebieg konkursu i wystawa zwycięskich prac
Konkurs rozpoczął się w styczniu 2024 roku i przyciągnął dziesiątki uczestników, którzy zgłosili swoje prace ukazujące różne oblicza huty. Jury miało trudne zadanie, wybierając najlepsze fotografie, które wyróżniały się nie tylko techniczną jakością, ale także umiejętnością opowiadania historii.
Zwycięskie prace zostały zaprezentowane na wystawie w Galerii Młociny, która odbyła się w maju 2024 roku. Wernisaż, zorganizowany w Hali Hutnik, stał się okazją do spotkania pasjonatów fotografii, techniki i przemysłu oraz dzięki Stowarzyszeniu Przyjaciół Huty Warszawa emerytowanych pracowników Huty. Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, a jej wyjątkowy klimat podkreślały industrialne przestrzenie i historie opowiedziane przez uczestników konkursu.
Druga odsłona wystawy – styczeń 2025
23 stycznia 2025 roku o godzinie 14:00 zapraszamy na drugą odsłonę wystawy „Huta w Obiektywie”, która ponownie przeniesie nas w świat przemysłowego piękna i technicznych innowacji. To nie tylko okazja do podziwiania najlepszych prac, ale także do refleksji nad rolą przemysłu w naszym codziennym życiu. Huta ArcelorMittal Warszawa, jako symbol nowoczesności i odpowiedzialności, pozostaje inspiracją dla kolejnych pokoleń fotografów i miłośników techniki.
Dołączcie do nas i odkryjcie, jak fascynujący może być świat przemysłu widziany przez obiektyw aparatu!
Wyniki konkursu
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom wysokiego poziomu zgłoszonych fotografii i zaangażowania w temat.
Podium należy do:
- Miejsce pierwsze: Robert Woźniak – „Hala Huta”
- Miejsce drugie: Kamil Wanias – „Zasłona Dymna”
- Miejsce trzecie: Grzegorz Kielich – „Hala Stalowni w słoneczne południe”
Autorzy wyróżnionych prac to: Maksym Sobieraj, Bartłomiej Litwińczuk, Boris Knol, Kamil Wanias oraz Maciej Fliegel
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom wysokiego poziomu zgłoszonych fotografii i zaangażowania w temat.