Wspólnie z Hutą ArcelorMittal Warszawa mieliśmy zaszczyt zorganizować konkurs fotograficzny „Huta w obiektywie”, który miał na celu promowanie kultury technicznej, a także prezentację oraz utrwalenie dziedzictwa Huty Warszawa. Do udziału w konkursie zaproszeni byli wszyscy pasjonaci fotografii o tematyce przemysłowej, zarówno uczestnicy organizowanych przez nas fotospacerów i wycieczek, jak i wszyscy entuzjaści techniki z aparatem w ręku, którzy jeszcze nie wybrali się na techniczne eskapady Zrobotyzowanych.

Zwycięskie prace

Światło słoneczne oświetlające przygotowany kosz ze złomem do przetopienia w hali stalowni. Po załadowaniu kosza złomem o odpowiednich parametrach jakościowych i wymiarowych przy pomocy chwytaków i/lub elektromagnesów jest on podnoszony przez wielką suwnicę (z ładunkiem waży nawet ponad 100 ton) i transportowany nad piec łukowy.

Gorący kęs stali otrzymuje wymagany format w kolejnych klatkach walcowniczych.
W hali walcowni każdy kęs stali jest ponownie podgrzewany do temperatury obróbki plastycznej, czyli około 1200 °C w piecu pokrocznym opalanym gazem ziemnym. Następnie jego powierzchnia jest oczyszczana przy pomocy hydraulicznego zbijacza zgorzeliny, który wykorzystuje wodę kierowaną na powierzchnię kęsa pod dużym ciśnieniem i trafia do kolejnych klatek walcowniczych, gdzie po walcowaniu w kolejnych przepustach ma coraz mniejszą powierzchnię przekroju poprzecznego (jest coraz cieńszy i dłuższy). Z 1 kęsa można zrobić do 3 kilometrów cienkich zbrojeń budowlanych.

Promienie rozświetlające halę stalowni w słoneczny dzień.
Hutnicze przestrzenie imponują wizualnie często nie tylko za sprawą światła ciekłej stali i towarzyszącym jej iskrom, ale także promieni słonecznych, które przez wszelkie okna wnikają do hali, tworząc ciekawy efekt uwidaczniający piękno industrialnego klimatu zakładu.

Galeria wyróżnionych prac

Kosz ze złomem typu łupinowego na chwilę przed załadunkiem do pieca. W celu dosypania złomu zabudowa pieca łukowego typu „Dog house” zostaje częściowo otwarta za pomocą ruchomej ściany, a operator suwnicy umieszcza kosz nad piecem, którego górne sklepienie zostaje wcześniej odchylone i otwiera dno kosza złomowego przez rozsunięcie łupin. Kabina operatora ma pancerne szyby na wypadek, gdyby po zetknięciu z gorącym metalem doszło do rozprysku ciekłej stali. Zabudowa Dog house powoduje, że sam piec jest praktycznie niewidoczny. Zadaniem konstrukcji jest stanowienie bariery akustycznej, ponieważ piec emituje wysoki poziom hałasu, szczególnie w okresie roztapiania złomu. Ponadto rozwiązanie pozwala na wychwytywanie emisji gazów i pyłów, dzięki czemu warunki pracy są bardziej komfortowe.

Wnętrze hali stalowni widziane ze stanowiska Ciągłego Odlewania Stali. Po prawej instalacja próżniowego odgazowywania stali VD (ang. Vacuum Degassing), za nią silosy na dodatki do kształtowania jakości stali, czyli tzw. żelazostopy. Na podłodze widać puste (i wychłodzone) kadzie na płynną stal. Po wygrzaniu i wysuszeniu kadzie zostaną napełnione stalą z pieca.

Przedmuchiwanie otworu wylewu rozgrzanej kadzi na stal przy użyciu lancy tlenowej przez hutnika w stroju ochronnym. Kadź jest wyłożona ceramicznym materiałem, który wytrzymuje wysokie temperatury, ale przed zalaniem stalą trzeba ją wysuszyć i wygrzać — wszelaka wilgoć w zetknięciu z płynną stalą staje się zagrożeniem dla otoczenia. Otwór wylewu po każdym użyciu musi zostać wyczyszczony, a finalnie zasypany niejako jednorazowym korkiem, czyli tzw. zasypką startową.

Hutnik w ubraniu ochronnym nadzoruje proces Ciągłego Odlewania Stali w rejonie kadzi pośredniej, która dystrybuuje stal do 4 krystalizatorów, pozwalających na odlewanie żył, czyli pasm półwyrobu w postaci tzw. kęsów. W Warszawie są odlewane z przeznaczeniem na wyroby długie.

Kadź z płynną stalą na stanowisku Ciągłego Odlewania Stali. Ujęcie przedstawia nieco wcześniejszy etap instalacji znajdujący się wyżej, nad kadzią pośrednią. Kadź stalownicza umieszczona na wieży obrotowej poprzez wylew i rurę osłonową zasila kadź pośrednią, skąd stal trafia do krystalizatorów. Jedna kadź stalownicza w Warszawie może zawierać nawet 86 ton ciekłej stali.

Rejon pieca kadziowego Stalowni, który jest pierwszym etapem rafinacji ciekłej stali, czyli procesów mających na celu osiągnięcie wysokich parametrów jakościowych. Stalownia w Warszawie jest jedną z 3 tego typu zakładów w Polsce, które specjalizują się w produkcji stali jakościowych. Fotografia przedstawia kadź stalowniczą po opuszczeniu pieca kadziowego, oczekującą na transport suwnicą hakową do komory instalacji próżniowego odgazowania stali, czyli drugiego etapu rafinacji, stosowanego względem najbardziej wymagających jakościowo gatunków stali. Stalownia w Warszawie jest zdolna do produkcji nawet 650 000 ton stali rocznie, co czyni wydział największą stalownią jakościową w Polsce.

Wernisaż

Serdecznie zapraszamy na wernisaż, dołączcie do naszego wyjątkowego wydarzenia, gdzie będziecie mieli okazję na żywo podziwiać prace laureatów! Wernisaż odbędzie się we wtorek, 7 maja 2024 roku, w Hali Hutnik — Galeria Młociny, Zgrupowania AK „Kampinos” 15, 01-943 Warszawa.

Wyniki konkursu

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom wysokiego poziomu zgłoszonych fotografii i zaangażowania w temat.

Podium należy do:

  • Miejsce pierwsze: Robert Woźniak – „Hala Huta”
  • Miejsce drugie: Kamil Wanias – „Zasłona Dymna”
  • Miejsce trzecie: Grzegorz Kielich – „Hala Stalowni w słoneczne południe”

Autorzy wyróżnionych prac to: Maksym Sobieraj, Bartłomiej Litwińczuk, Boris Knol, Kamil Wanias oraz Maciej Fliegel

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom i dziękujemy wszystkim uczestnikom za udział w konkursie!


Informacje o konkursie

Temat konkursu

Fotografie zgłaszane w ramach konkursu „Huta w obiektywie” mają przedstawiać historyczną lub teraźniejszą działalność Huty Warszawa / ArcelorMittal Warszawa. Mówimy tutaj o wszystkich aspektach huty: od surowców, przez produkcję, a na transporcie kończąc.

Warunki uczestnictwa

Konkurs jest otwarty dla wszystkich osób niezależnie od wieku czy poziomu doświadczenia w fotografii. Każdy z uczestników może zgłosić maksymalnie trzy fotografie.

Zdjęcia można wykonać dowolną techniką, dopuszczona jest lekka edycja zdjęć, jednak zabroniona jest modyfikacja poprzez dodawanie albo usuwanie elementów fotografii w wyniku obróbki graficznej oraz kolażu lub fotomontażu.

Fotografie nie mogą posiadać żadnych dopisków, symboli, logo, znaków wodnych ani dat nadrukowanych na fotografii (z wyjątkiem zdjęć wykonanych w technologii analogowej).

Szczegółowe informacje na temat warunków uczestnictwa są zawarte w regulaminie konkursu.

Nagrody i wystawa zwycięskich prac

Zwycięskie prace zostaną zaprezentowane na wystawie zorganizowanej w centrum handlowym Galeria Młociny. Prace laureatów konkursu można podziwiać od 7 do 31 maja 2024 roku.

Wystawa znajduje się w Galerii Młociny, na poziomie 0, przy wejściu wschodnim, obok Primark.

W Konkursie przewidziano nagrody rzeczowe o wartości:

  • do 500,00 zł za 1. miejsce,
  • do 350,00 zł za 2. miejsce,
  • do 250,00 zł za 3. miejsce.

Terminy

26.01.2024 roku

Rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń

Od godziny 00:01.

26.01.2024 roku
03.03.2024 roku

Zakończenie przyjmowania zgłoszeń

Do godziny 23:59.

03.03.2024 roku
17.03.2024 roku

Ogłoszenie wyników

O godzinie 21:00.

17.03.2024 roku
07.05.2024, o 15:00

Wernisaż

Hala Hutnik w Galerii Młociny. Zgrupowania AK „Kampinos” 15, 01-943 Warszawa

07.05.2024, o 15:00
7 – 31 maja 2024 roku

Wystawa zwycięskich prac

Galeria Młociny (poziom 0) przy Primark.
Wejście wschodnie od strony przystanku tramwajowego – Zajezdnia Żoliborz.
Zgrupowania AK „Kampinos” 15, 01-943 Warszawa

7 – 31 maja 2024 roku